storbryggkaffe.blogg.se

NK Nuketest, Kvinnor i skottlinjen (USA) och åtalade "SvenskSomalier"

Kategori: Allmänt

Efter att ha kollat igenom en del tidningar på nätet nu på morgonen blir jag förundrad över vad FN egentligen gör. Fördömer Nordkorea hit och dit för deras tester av kärnvapen och det hjälper eller..? Nu ska de göra ännu ett test med deras nya långdistansrobotar. De har även gått ut med ett pressmeddelande som säger att deras robotar kan ta kärnstridsspetsar hela vägen till USA. Om det är kontinentala USA eller inte framgår ej. Således har säkerhetsrådet lagt ytterliggare embargo på Nordkorea och fördömt dessa tester. Jag får ett litet pirr i magen där jag undrar om de inte kunde ha gjort något åt att USA bombade skiten ur sitt eget land (New Mexico) innan de började spränga under mark. Eller stoppa/fördöma Frankrike från att spränga på atoller i Stilla Havet (Bikiniatollen).
Nej men när NK testar lite robotar så måste världen reagera. Nu tänkte de nog lite fel tänkte jag. 
"Men NK är ju en terrorstat som inte låter sina medborgare få veta vad som egentligen händer i Världen. "
Nej det är de inte, speciellt inte en terrorstat! Att de "skyddar" invånarna från det skadliga i Väst är kanske lite konstigt sett utifrån och att de inte tillåter tryckfrihet och yttrandefrihet är ju inte så bra ur mänskliga rättigheters synpunkt men det verkar fungera för dem. 
 
Kvinnor får äntligen befinna sig i den direkta skottlinjen efter ett beslut som tagits i en omröstning och som försvarsministern Leon Panetta nu kommer genomföra. Detta är alltså en upphävning av ordern att kvinnor inte har haft tillåtelse att vara med de övriga stridande trupperna på fronten. Beslutet kommer därför att hjälpa befälhavare att välja den mest lämpade för varje uppdrag. Protester har självklart uppkommit från diverse sidor, bl.a. stridande män som tror att det kan skapa sexuell spänning mellan plutonskamrater. Detta är enligt mig en trångsynt typ av skitsnack där män med gammeldags tänkande vill att militären ska vara exklusivt för män. Andra anledningar har varit att män är krigare och kvinnor är fostrande. Vad fan! Ursäkta, jag svär inte så mycket i text men det där är ju bara skitsnack. Bl.a. Kanadas och Storbritanniens stridande styrkor har bestått av kvinnor i flera år. Storbrittannien har t.o.m. kvinnor i vissa specialförband. Välkomna in i 2000-talet USA! Ibland blir jag nästan mörkrädd för vad inskränkta kristna män med mentalitet från 1800-talet har att säga till om. 
 
Svensksomalier. Vilket konstigt ord. Svensk eller Somalier? Tydligen båda. Den som myntade begreppet hade nog Finlandssvenskar i huvudet och tänkte, oj vad smart ord! Jag vet inte. I vilket fall som helst. De blev gripna i Dar es Salaam och efter några snabba förhör, utlämnade till USA på grunder som hävdas vara delaktighet i terrorklassad organisation (Al Shabab) och terrorbrott mot USA. Advokaten och de 2 Svensksomalierna nekar till brott och hävdar i sin tur att de hade lämnat organisationen och försökte ta sig ifrån Afrika. Enligt Carl Bildt visste inte Svenska UD om att USA hade fått Svenska medborgare utlämnade. Skitsnack? Min åsikt? 
UD hade klockren koll på vad USA gör/gjorde med dessa personer och har bara lagt locket på. Jag tror USA har gripit dessa personer med tydlig inblick i hur Al Shabab fungerar och deras kontakter med Al Qaida. De kommer pumpas på information för att sedan sitta några månader i fängelse eller släppas helt. 
 
Tyck vad du vill även om inte jag måste tycka detsamma
//StorBryggKaffe

Kommentarer


Kommentera inlägget här: