storbryggkaffe.blogg.se

Diskussion med M

Kategori: Allmänt

Jag är faktiskt sugen på att sända radio. Vet inte om jag kan göra det på skolans (MAH) radio dock. Jag vill ju snacka om sådant som jag tycker är roligt och det är ju inte alltid helt PK. Ungefär det som jag skriver om här.

Ett exempel på det jag tycker är intressant är t.ex. när jag pratade med en gammal kompis. Vi hamnar alltid i denna diskussion oavsett hur vi börjar. Denna gång sa jag också att jag inte bryr mig vad hon tycker längre. Hon får helt enkelt tycka som hon vill (Se mitt tidigare inlägg). Men nu ville jag veta varför hon tycker som hon gör. Anledningen var att hon röstat på SD för att de har bra vallöften. Sedan att hon inte tycker om ”Zigenare”, Kosovoalbaner, Kurder och Somalier har nog lite att göra med vad hon röstade på också. Att tilläggas är också att hon har varit affärsinnehavare i många år. Så jag frågade alltså hur hon kunde sitta där och säga att hon inte tyckte om hela folkslag.

Med förbehåll på lite felciteringar var samtalet som följer.
M=Hon
J=Jag

J – Hur kan du säga att du inte tycker om Romer? Alla kan väl inte vara så dåliga som du säger?
M – De STJÄL! Det är allt de gör! Jag har då aldrig träffat någon hederlig arbetande Zigenare.

J – Brukar du fråga om folk är av Romsk härkomst?

M – Man ser ju om någon är Zigenare. Det går ju inte att missa när man sett deras typ. Det är som Somalier. De ser ut på ett speciellt sätt.

J – Vänta nu, jag vet att du varit i Afrika väldigt många gånger men jag måste erkänna att jag inte ser någon jätteskillnad på Somalier, Etiopier, Kenyaner eller Sudaneser. Det är ju grannländer. Det är som om dem skulle säga att de ser skillnad på en Svensk, en Dansk och en Norrman.

M – Men det är ju mycket svårare.

J – Hur då? Vi är väl lika främmande för, säg en Somalier som Somaliern är för oss?

M – Nej man ser det på näsan och hur ansiktet är utformat. Och även på hudfärgen.
J – Så det finns bara blåögda, blonda människor i Sverige? Jag då? Jag är ju mörkhårig.

M – Ja men du har ju ättlingar som är Valloner.
J – Är inte jag av utländsk härkomst då?

M – Nej det är inte samma sak!
J – För att du inte levde då och fick uppleva det?

M – Nej men du förstår vad jag menar.

J – På ett plan ja, men ska man hårddra det så är jag ju fortfarande invandrare. Som Kungen. Senast jag kollade var inte Bernadotte ett typiskt Svenskt efternamn. Och så gifte han sig med en dotter till en känd Nazist vid namn Sommerlath. Bra drag där?!

M – Nej men det jag menar är ju att de som är Valloner eller har bott här länge är inte lika mycket invandrare som de som kom i förra veckan.
J – No shit! Men för att du får uppleva något som du tycker är många invandrare så tycker du att det är skit att vi tar emot så många?

M – Ja, de kommer hit och lever på bidrag och lär sig inte ens Svenska. Jag tycker att man måste lära sig sederna i det landet man kommer till även om man kommer från ett land med en kultur som är väldigt kontrollerande.
J – Som vilka då menar du?
M – Irakier! Varför ska vi ta emot fler Irakier varje år än vad som bor i hela USA?
J – Jag vet inte, för att de kanske inte vill bo i det landet som bombade skiten ur deras stad/by? Som mördade deras grannar, vänner och släkt? Jag vet ju att om USA hade bombat Sverige så hade jag ju inte sagt; Nej men Hick Town, US hade varit en skön stad att bo i. Skit i att min Mamma är sprängd för nu vet jag att livet jag levde var helt fel och det sättet USA visar är det enda rätta sättet att leva på. Sedan att de lånar sig upp över öronen och bankkort är ett ord som vi Européer ”hittat på” är ju en annan femma.

M – Nej det är ju inte så jag menar men varför ska vi vara ”Världens Samvete”? Varför måste de komma hit?

J – De kommer inte hit hit, de kommer till Migrationsverket och de i sin tur placerar dem i förorter för att det är billigt boende samtidigt som det är enklare med tanke på närheten till utbildning, arbete, familj m.m. Dock anser jag att man ska försöka att få fler och fler att flytta ut på landet för att sprida ut befolkningen lite. Sedan om det är invandrare eller Svenskar som flyttar så spelar ju inte det någon större roll eller?

M – Men varför Sverige? Och hur kan de ha råd med det? Jag läste någonstans att de betalar uppemot hundra tusen kronor för att resa från Mellanöstern till Sverige. Om nu deras land är i krig och de inte kan vara kvar så borde ju inte banksystemet fungera så bra heller. Hur har de råd?

J – M! De betalar ju oftast inte cash på plats till chauffören. Detta är ju en skuld som följer med dem ganska länge beroende på vad de börjar arbeta med. Det är ju en stor del kvinnor som fastnar i detta skuldträsk utan jobb och blir därför tvingade att jobba som luder. Trafficking, hört talas om det?

M – Alltså det är ju hemskt att de måste börja hora ut sig och inte har någon talan om sitt ”karriärval”. Men det värsta jag vet är att Zigenarna och Kosovoalbanerna som stjäl som korpar och alla tungt yrkeskriminella invandrare! Åk hem och var kriminell istället!
J – Jag tror att det är ett enkelt val att bli kriminell. Speciellt om dina grannar och vänner är det. Dessutom är det nog ett enkelt val med tanke på att du kan tjäna stora pengar snabbt. D.v.s. betala av din skuld till människosmugglarna snabbt. Detta kan ju dock vara en ganska naiv syn på saken men det är min åsikt.

M – Men jag undrar om det ligger i Zigenares natur att stjäla?
J – Nej det är klart det inte gör. Men snattare har ju kommit på att det är ett ganska enkelt sätt att få tag på saker. Dessutom är inte straffskalan jättehög. Du får inte 2 års fängelse för att du stjäl 2 tröjor på H&M. Lite som att köra bil utan körkort. Det där med Romer, som du antyder,  är ju inte något som ligger i deras natur utan troligtvis, enligt min åsikt något som lärs ut. Dock tror jag ju att alla föds onda så då kanske det kan ligga i någons natur att vara tjuv också. Men jag har kompisar som är Romer och de stjäl inte som korpar som du antyder.

M – Jo det för dem men du vet bara inte om det.

J – Ja för det låter ju troligt eller?

M – Ja! Och det är min åsikt!

J – Som det verkar nu så känns det inte som om jag kan vinna den här diskussionen för du är för blind för förändring. Men just att du dömer hela folkslag p.g.a. några rötägg är för mig helt oförståeligt.

M – Några?! De flesta enligt mig!

J – Okej.

Denna diskussion utspelades dessutom efter att vi druckit några glas vin.

För mig spelar det ingen roll om dina landsmän våldfört sig på ett land i århundraden, jag dömer dig efter hur du beter dig och hur du är som person! Det är ju inget som säger att jag måste tycka om samma som du gör. Enligt mig är det ju det som kryddar upp en relation.

Pratade öppenhet med några killar igår. Jag nämnde att jag har en vän som brukar kommentera bilder/statusuppdateringar på sociala medier som läggs upp av personer med en väldig höger syn på Sverige. För några veckor sedan upptäckte jag att han är med i AFA som i sin tur är den direkta motsvarigheten. Extremvänstern. Eller deras motsvarighet på högerflanken är antagligen organisationer som t.ex. NSF men SD är det som är närmast när det gäller politiska partier. Med en gång undrade jag då hur man kan skriva hårdföra antirasistiska saker när man tycker likadant men tvärtom. Alltså, ponera att samtalet handlar om massinvandring. SD-killen tycker att det är totalfel kort sagt. AFA-killen tycker att det är helt rätt med massinvandring men han tycker å andra sidan inte det är rätt att NATO använder sig av övningsfält i norra Norrland som ingen befinner sig ens i närheten av. Men SD-killen tycker att det är lugnt för det skadar ju ingen människa ändå, vilket massinvandringen gör. Förstör vår Svenskhet m.m. Den där svenska svenskheten som funnits sedan Cro Magnon stal landet från Neandertalarna och slog ihjäl de som inte förstod hur hjulet fungerade. Eller vänta, var det inte så det gick till? I så fall, vad tillhör Samerna? De borde väl ändå vara Svenskare än vad vi andra är som inte funnits i Lilla Landet Lagom sedan urminnes tider..? Spännande!

 

Tyck vad du vill bara inte jag måste tycka samma!
//StorBryggKaffe

Kommentarer


Kommentera inlägget här: