storbryggkaffe.blogg.se

Körkort eller värnplikt i CV:t

Kategori: Allmänt

Jag har inget körkort men jag skulle gärna vilja ha. Problemet är att min inkomst inte möjliggör detta. Det kostar en hel del pengar att ta körkort i Lilla Landet Lagom och just nu har jag verkligen inte råd. Ett jobb hade varit jättebra. Dock är det svårt att få ett jobb eftersom många arbetsgivare kräver att man har körkort för att det kan behövas i tjänsten. Jag kan förstå att det behövs som utesäljare, d.v.s. när man är resande säljare. Alternativt att det kan vara bra att ha körkort och tillgång till bil om arbetsplatsen ligger avsides, i ett industriområde dit bussen aldrig går. Vad jag inte förstår är varför jag behöver ett körkort om jag ska sitta i kassan på ICA eller jobba i någon butik i centrum. Detta är inte bara något som försiggår i storstäderna utan i de flesta städer/orter i Sverige. Jag kan givetvis, på ett plan förstå, att det är ett stort ansvarstagande att klara av att köra bil bland folk i en stad eller att det ser bra ut i en annons att du inte kör för fort vid skolor eller kör över gångtrafikanter.
 
 
Men värnplikten då? Eller hemvärnet? Där man måste gå igenom en undersökning för att säkerställa att man inte har något dumt i sitt belastningsregister som gör att man kanske inte är så himla bra med vapen och folk. Det måste väl vara ett större bevis på att man är ansvarstagande om man får göra värnplikten/GMU eller får vara med i hemvärnet? Där bär man ju vapen hela dagarna, ofta i städer under övningar. Visst då används ju lösa patroner och lösskjutningsanordning men den går ju att skruva bort och då har man ju kulor som är gjorda av trä men de gör antagligen stor skada på människor ändå. Tänk dig en lite labil person med en KSP/58 med lösammunition utan lösskjutningsanordning. 249 skott är inte så häftigt som man kan tro. 
 
Min fråga är därför; Varför inte ha värnplikt som ett krav på vissa arbeten? Kanske om man söker jobb som Försvarsminister? Så att man inte bara får in en bricka som suttit 3 månader p.g.a. vapenvägran. Som sedan går och köper 15 transporthelikoptrar i storlek medium när vi redan har en hel del sådana. Dessutom måste Försvarsmakten utbilda nya besättningar för dessa helikoptrar. Bra eller anus? Dessa helikoptrar kostar enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_UH-60_Black_Hawk 21.3 MILJONER Dollar (138 663 000SEK kl. 1410 18/1 2013). Vi ska alltså köpa 15 st. (2 079 945 000) plus utbildning av personal. Var det verkligen ett bra val?
Det kan ju också vara bra att ha gjort vpl/GMU om man ska jobba inom Polismyndigheten, Försvarsmakten, SÄPO, Tullverket m.m. 
 
Oj jag tror jag gled iväg lite med mitt misstycke om Black Hawk-affären men vad fan, min blogg mina regler. 
 
I vilket fall som helst, skippa körkortskravet och sätt vapenutbildning som krav istället eftersom vapen är lite lättare att ta med sig överallt än en bil. Inte många som blir överkörda i skolor i USA. Ingen jag hört om i alla fall. 
 
Tyck vad du vill bara inte jag behöver tycka likadant! 
//StorBryggKaffe

Kommentarer


Kommentera inlägget här: