storbryggkaffe.blogg.se

Cyklister och ett alldeles ypperligt blogghumör

Kategori: Allmänt

Det roliga först så jag börjar med humöret. Vaknade i morse kl. 0700 och kände mig totalt utvilad, det var dock bara en fas för att alarmet väckte mig så abrupt. Men jag var glad. Höll på att somna i duschen, men jag var glad! Knallar  hemifrån runt 0815 med Looptroopkepsen, huvan uppe och musik i lurarna precis så högt att jag inte kan höra vad som händer runt omkring mig. Fast jag är ganska uppmärksam, brukar kolla åt båda hållen även om jag har grön gubbe. Guldstjärna. Efter att hållit en liten lektion i trafikregler och trafikvett med en efter ett tag trevlig cyklist och ytterliggare promenad till jobbet kommer jag äntligen fram och är glad igen. Jag har kaffe, internet och Riding in my Ears på Spotify (min longboardlista med mestadels hiphop). Bra blogghumör helt enkelt!
 
Åter till den där cyklisten som tydligen inte visste så mycket om varken trafikvett eller mekaniken på en cykel. 
Det började med att jag går på gågatan helt vanligt och sjunger med i mitt huvud, till musiken i lurarna. Cyklisten kommer närmare men jag bryr mig inte så mycket om det för han väjer antar jag. Icke! Han tvärbromsar precis framför mig och börjar gestikulera vilt. Jag tar ur lurarna och ber om ursäkt för att jag inte hörde vad han sa. Då är det tydligen mitt fel att han nästan körde över mig för att jag inte hörde när han plingade. Ett sådant här läge har jag väntat länge på!
Lektionen lät ungefär som följer:
J=Jag
C=Cyklisten
 
J - Du vet att man inte får cykla på en gågata va? Det är inte samma sak som ett gångfartsområde. Det var det första. 
C - Men jag är ju inte den enda. Hon där gör ju det också (pekar mot random cyklist). 
J - Så för att andra gör det så får du också göra det? Om andra snattar eller rånar värdetransporter så är det lugnt att jag gör det också?
C - Nej men det är ju inte samma sak, det du säger är ju mycket extremare. 
J - Fortfarande lagbrott eller hur?
C - Ja, jo. 
J - För det andra så är jag en ganska självsäker person när jag vet att jag har rätt och då krockar jag hellre med dig än att flytta mig. 
C - Det är ju galet. Du kan ju skada dig. 
J - Shit happens. Jag kanske inte "ser" dig och PANG! 
C - Men det är ju jättekonstigt att tänka så......
J - Eller så måste någon tänka så för att det ska bli någon form av ändring. För det tredje tänkte jag fråga dig om du förstår mekaniken som ligger bakom en cykel. Jag menar delarna som trampor, hjul, styre m.m.
C - Ja, jag vet vad de där sakerna är.
J - Vet du hur de fungerar? 
C - Ja det är klart jag gör. 
J - Då borde du ju veta att det där handtaget man håller i också fungerar som en form av ratt, det kallas för övrigt STYRE. Kanske för att förenkla så mycket som möjligt för er som inte begriper att man kan STYRA med det. Hade du inte velat krocka med mig så hade du ju ganska enkelt kunna trycka med ena armen och dragit med den andra för att STYRA undan.
C - Du behöver inte vara näsvis han var nog uppvuxen 1923 för ett sådant ordval).
J - För det fjärde, nu när du ändå står här. Berätta för din sort, d.v.s. andra cyklister att så länge ni cyklar på gågator så kommer jag gå på cykelbanor. Hoppas du lärt dig något. Ha en fortsatt trevlig morgon och dag. 
 
Jag går vidare. Han sket nog i vad jag sa men det kändes gött att berätta för en av alla dessa trångsynta människor att det de gör när de cyklar på gågator är fel. Nu kanske det låter som om jag hatar alla cyklister men det är ju helt fel. Jag hatar bara dem som inte kan regler och lagar! Och självklart de otrevliga människorna. 

Nu är jag i alla fall på jobbet och det är asgött. Kort dag idag, slutar 15. Sedan Glasbanken, hem, förfest, förfest nr. 2, RIOT och hem. Eller bortamatch, man vet inte alltid var man hamnar. 
Detta skulle ju vara ett kort inlägg. Jag gillar väl att skriva antar jag. Lika bra att inse det nu när jag är 25½ än när jag var 7 år gammal. 
 
Tyck vad du vill bara inte jag behöver tycka likadant.
//StorBryggKaffe
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: